تجارتی سودآور در دل کویر با راه اندازی بزرگترین “مزرعه شتر داشتی” در سیستان وبلوچستان

سیستان و بلوچستان در حالی قطب اول پرورش شتر ایران است که اجرای طرح بزرگ‌ترین مجتمع پرورش شتر کشور در دل کویر، رونق اشتغال پایدار را به دنبال دارد.
در حالی بزرگترین نیاز گوشت شتر کشور از سیستان وبلوچستان وارد بازار مصرف می شود که بیابان های این خطه سرشار از طلای سفید بوده و نیمی از جمعیت شتر کشور در آن پرورش یافته و رتبه اول کشور را در پرورش این حیوان ارزشمند به خود اختصاص داده است.
با توجه به خشکسالی های چند دهه اخیر و کمبود آب فرصت سرمایه گذاری در چندسال اخیر به پرورش شتر، تولید شیر، گوشت، پشم و فروش بچه شتر اختصاص یافته زیرا شتر حیوانی است که علیرغم نیاز کم به آب، علوفه و محل نگهداری مقاومت بسیاری در برابر بیماری های عفونی داشته و فرصت اقتصادی مناسب به ویژه برای روستائیانی به شمار می رود که از این طریق امرار معاش می کنند.
این حیوان سودآور از ظرفيت هاي بالقوه اشتغالزايي و اقتصاد مقاومتي در سیستان و بلوچستان بوده و معضل خشکسالی را به فرصت تبدیل کرده؛ به گونه ای که صنعت شترداری می‌تواند عواید زیادی را نصیب بهره‌برداران خود کند چراکه پوست، گوشت، شیر، کرک و کوهان شتر می‌تواند پرورش شتر را به صنعتی سودآور تبدیل کند.
سید محمدرضا سیدحسینی، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به طرح ایجاد بزرگترین مزرعه شتر داشتی کشور در زاهدان، بیان کرد: با هدف ایجاد اشتغال پایدار روستایی، تقویت شترداران بومی و ایجاد زنجیره تولید محصولات شیر و گوشت شتر، بزرگترین مزرعه اکولوژیک پرورش شتر داشتی کشور با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در مجتمع دامپروری لواریاب زاهدان در حال راه اندازی است.
وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان نیمی از شتر کشور را داراست، گفت: این مزرعه اکولوژیک پرورش شتر داشتی با ٣٠٠٠ نفر شتر داشتی و اعتبار اولیه ٣٠٠ میلیارد ریال، با افق توسعه پرورش شتر دراستان و تولید سالیانه ٢ هزارتن گوشت و یک هزارتن شیر شتر راه اندازی خواهد شد.
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد :ایجاد فرصت های شغلی جدید برای ١٠٠ نفر به طور مستقیم و ۵٠٠ نفر به طور غیرمستقیم از دستاوردهای این طرح در استان است.
به گفته وی؛ مزرعه مکمل این طرح در شهرستان دلگان با هدف تولید گوشت و تامین بخشی از گوشت قرمز کشور در مرحله واگذاری زمین می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

Skip to content