بیش از ۳۱ هزار راس دام در سیستان و بلوچستان واکسینه شدند

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: در پی شیوع و همه گیری بیماری لمپی اسکین در برخی از شهرستان‌های استان بیش‌از ۳۱ هزار راس گاو علیه این بیماری واگیر دامی واکسینه شدند.
دکتر مهدی حسینی افزود: بیماری لمپی اسکین یک بیماری خطرناک عفونی و واگیر پوستی با منشا ویروسی در گاو است که از طریق پشه و حشرات گزنده منتقل می‌شود.
وی تصریح کرد تب، ترشحات بینی و چشمی، برآمدگی‌های شدید و زخم‌های پوستی، بی‌اشتهایی، کاهش تولید شیر و سقط جنین از جمله علائم این بیماری است که با سمپاشی و واکسیناسیون موثر و به موقع، جداسازی دام‌های آلوده و دفن صحیح و بهداشتی دام‌های تلف شده می‌توان از شیوع آن جلوگیری کرد.
مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در سالجاری در پی اعلام و مشاهده این بیماری در برخی از شهرستان‌های استان، این اداره کل با واکسیناسیون وسیع جمعیت‌های دامی در مناطق درگیر و مناطق هم مرز با استان‌های جنوب کرمان و هرمزگان علیه این بیماری موفق به کنترل پیشگیری از شیوع بیشتر آن شد.
وی اذ داشت : همکاران و کارشناسان ما در دامپزشکی سیستان و بلوچستان با وجود اوضاع بحرانی و ابتلا۲۰ درصد از همکاران به بیماری کرونا و شرایط سخت آب و هوایی، طی عملیات جهادی و گسترده واکسیناسیون در سه ماهه اول سالجاری بیش‌از ۳۱هزار راس گاو را علیه این بیماری واکسینه کردند و با عنایت به اقدامات انجام شده و آموزش دامداران، این بیماری دامی در استان تحت کنترل قرار گرفت و گزارش جدیدی از بیماری ارائه نشده است.
حسینی گفت: طی برنامه‌ریزی به عمل آمده واکسیناسیون عمومی تمامی گاو و گوساله‌های منطقه سیستان آغاز شده و حدود ۱۷ هزار راس گاو دیگر در شهرستان‌های هیرمند، هامون، زابل، نیمروز و زهک علیه این بیماری واکسینه خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

Skip to content