افزايش توليدات غذايي، افزايش بهره وري مصرف آب در بخش كشاورزي است

مدير آب و خاك و امور فني مهندسي سازمان جهاد كشاورزي استان سيستان و بلوچستان گفت : سيستان و بلوچستان با ميانگين بارش سالانه كمتر از ١٠٠ ميليمتر ، جزو استان‌هاي كم بارش و گرم و خشك محسوب مي شود و بمنظور افزايش بهره وري از منابع آبي، ايجاد زير ساخت مناسب انتقال و توزيع آب در سطح مزرعه از طريق احداث انواع سيستم هاي آبياري مدرن و انتقال آب آب با لوله ضرورتي حياتي است.

جعفر زربافتي افزود : تاكنون حدود ۴۴ هزار هكتار از اراضي كشاورزي سيستان وبلوچستان به سيستم هاي نوين آبياري مجهز گرديده كه موجبات صرفه جويي در مصرف بيش از ٢۵٠ ميليون مترمكعب آب در بخش كشاورزي علاوه بر افزايش كمي و كيفي محصولات زراعي و باغي را فراهم كرده است.

وي تصريح كرد در حال حاضر ٢٣ درصد از اراضي آبي استان مجهز به سيستم هاي نوين آبياري است كه نزديك به ميانگين كشوري است. وي همچنين بيان نمود در سال گذشته افزون بر ۴۵٠ ميليارد ريال صرف اجراي سيستمهاي نوين آبياري در سطح استان شده است. ايشان با اشاره به اجراي طرح عظيم آبرساني به ۴۶هزارهكتار از اراضي دشت سيستان و اهميت اجراي سيستمهاي نوين آبياري در افزايش بهره‌وري مصرف آب از طريق جلوگيري از هدر رفت منابع آبي، توزيع پايدار و مطمئن آب بين كشاورزان ، اذعان داشت احداث شبكه فرعي آبياري داخل مزارع طرح آبياري دشت سيستان از محل حوضچه هاي پنج هكتاري به مزارع در سطح حدود ۴ هزار هكتار مطالعه و اجرايي شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

Skip to content