پرسشهای متداول امور دام

  1. نهادها ومراکز مرتبط با فعالیت پرورش زنبورعسل؟
    حوزه توسعه زنبورداری کشور ، سازمان دامپزشکی ، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور(بخش زنبورعسل) ، انجمن علمی زنبورعسل کشور ، اتحادیه سراسری زنبورداران ایران زمین و زیر مجموعه های آن شامل اتحادیه های استانی و تعاونی های مربوطه در سطح شهرستان
  2. مراحل اجرایی ایجاد مجتمع های دامپروری شامل چه مواردی می باشد؟
    ۱ ) بررسی جانمایی مجتمع و نقشه آرایی و استقرار واحدها و تاسیسات مجتمع درمطالعات فاز یک
    ۲ ) موانع و محدودیت های جغرافیایی و اقلیمی مسائل هواشناسی ،توپوگرافی ، پهنه بندی منطقه در ارتباط با خطر نسبی زلزله ، مخاطرات طبیعی ،کیفیت و کمیت منابع آب مورد نیاز شرب دام ، رعایت حریم ها
    ۳ ) موانع و محدودیت های اجتماعی نیروی انسانی ،تعادل های اجتماعی ،تعادل ها و تعارضات فرهنگی،تعادل امنیت پایدار
    ۴ ) موانع و محدودیت های بهداشتی و زیست محیطی شامل وضعیت آب های سطحی،اثرات متقابل اجرای طرح و محیط ، ظرفیت و انطباق فیزیولوژیکی با شرایط محیطی
    ۵ ) موانع و محدودیت اقتصادی و زیرساختی تضاد در ساختار اقتصادی منطقه با طرح، تحلیل روش های روزمره وجاری تولید با توجه به سطح فناوری های موجود ، راه ها و روش های قابل دسترسی ، انرژی های مورد نیاز و به طور کلی ظرفیت و گنجایش تجهیزات عمومی ـ محدودیت های تامین منابع مالی طرح توسط اشخاص حقیقی
    ۶ ) پیگیری احداث تاسیسات و فضاهای خدماتی جانبی مجتمع مانند دفتر تعاونی،خدمات دامپروری، پست دامپزشکی، فضای سبز، نگهبانی، جمع آوری شیر، انبار مرکزی فروشگاه و ... مطابق با مطالعات انجام شده توسط شرکت تعاونی مجتمع با بخش خصوصی مورد تایید تعاونی مجتمع
    ۷ ) واگذاری قطعات زمین واحدهای دامداری به افراد واجدالشرایط ، از طریق شرکت شهرک های کشاورزی با هماهنگی کمیته فنی شهرستانی (باحضور مدیریت جهادکشاورزی شهرستان، اموردام شهرستان، اموراراضی شهرستان، فرمانداری، حراست جهاد کشاورزی شهرستان،نماینده معاونت بهبود تولیدات دامی)
    ۸ ) صدور موافقت اصولی، پروانه تاسیس، پروانه بهره برداری واحدهای مجتمع براساس ضوابط و مقررات مربوطه توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی بعد از صدور پروانه کلی مجتمع شرکت شهرک ها انجام می پذیرد.
    ۹ ) نظارت بر اصول فنی پرورش دام در ساخت واحدهای دامداری مجتمع براساس مطالعات انجام شده و مطابق با نظام دامپروری کشور ، توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان انجام می پذیرد.
    ۱۰ ) دامدار موظف به رعایت کلیه مسائل فنی ساخت و ساز نقشه تیپ واحد دامداری بوده و انجام هر گونه تغییرات مورد نظر در اجرای نقشه یا اخذ نظر کارشناس دامپروری و عمران (طرف قرارداد با شرکت) عملی می باشد.
    شرایط متقاضیان طرح انتقال دامداری از داخل محدوده شهری شامل جهت مواردی می باشد:
    الف ) محل دامداری در محدوده شهر و بافت مسکونی شهری بوده و مورد تایید مدیریت جهادکشاورزی شهرستان می باشد.
    ب ) حداقل تعداد دام موجود در منطقه شهری ۵ راس گاو یا گاومیش مولد ، ۲۰ راس گوساله پرواری ، ۷۰ راس گوسفند داشتی یا ۱۰۰ راس بره پرواری ، ۳ راس اسب و دامداری فعال باشد.
    ج ) در صورتی که تعداد متقاضیان بیش از تعداد واحدهای دامداری طراحی شده در مجتمع باشد،اولویت انتخاب به افرادی که شغل اصلی آنها دامداری است (مطابق با بند ۲ فوق الذکر و اولویت بعدی به فارغ التحصیلان رشته های علوم دامی که شغل جانبی دیگری نداشته باشند ، تعلق می گیرد.
    تبصره : تعیین درصد سهمیه تعداد واحدها در مجتمع به دامداران واجدالشرایط و فارغ التحصیلان متقاضی، متناسب با شرایط هر مجتمع و بر عهده مدیریت جهادکشاورزی شهرستان می باشد.
    ۱۱ ) مطالعه و بررسی به منظور برآورد تولیدات منابع علوفه ای مورد استفاده درتغذیه دام
    ۱۲ ) بررسی ، طبقه بندی و تجزیه تحلیل آمار مربوط به انواع خوراک دام با هماهنگی سایر مراجع ذیربط
    ۱۳ ) انجام مطالعه و بررسی جهت شناخت منابع غذایی جدید در تغذیه دام
    ۱۴ ) بررسی و مطالعه با منظور برآورد نیاز غذایی دام با همکاری سایر ارگان ها
    ۱۵ ) برنامه ریزی و سیاست گذاری در جهت تامین خوراک دام با همکاری سازمان های ذیربط
    ۱۶ ) برنامه ریزی و سیاست گذاری در جهت توزیع اقلام یارانه ای مربوط به خوراک دام
    ۱۷ ) مطالعه و بررسی چگونگی انجام کلیه طرح های تغذیه دام
    ۱۸ ) مطالعه و بررسی و برنامه ریزی جهت بهینه سازی مدیریت خوراک دهی در دام
    ۱۹ ) جمع آوری،طبقه بندی ، تجزیه و تحلیل کلیه منابع مورد استفاده از تکنولوژی تغذیه دام
    ۲۰ ) برنامه ریزی در جهت شناخت و استفاده بهینه از افزودنی های جدید در تغذیه دام و با همکاری مراجع ذیربط
    ۲۱ ) مطالعه و بررسی و نحوه استفاده از یافته ها و تحقیقات علمی جدید در تغذیه دام
    ۲۲ ) بررسی و مطالعه نحوه فرآوری مناسب خوراک کامل و پایه
    ۲۳ ) کنترل و نظارت بر نحوه توزیع اقلام یارانه ای با همکاری مراجع ذیصلاح
    ۲۴ ) تهیه و جمع آوری قیمت جهانی اقلام علوفه ای مورد استفاده در تغذیه دام
    ۲۵ ) کنترل و نظارت برای صادرات و واردات اقلام خوراک دام
    ۲۶ ) همکاری در آموزش و ترویج علم تغذیه دام جهت ارتقا سطح دانش فنی دامداران
    ۲۷ ) بررسی و تجزیه و تحلیل فرمول های مکمل های غذایی درتغذیه دام با همکاری سایر مراجع ذی صلاح
  3. محل و زمان برگزاری کلاس های پرورش زنبورعسل دراستانها؟
    علاقمندان به استفاده از کلاس های پرورش زنبورعسل می توانند با کارشناسان مسئول زنبورعسل استان ها و یا اتحادیه زنبورداران هراستان در سطح کشور تماس حاصل نموده و از کم و کیف برگزاری کلاس های پرورش زنبورعسل آگاهی یابند.
  4. مجوز پرورش شتر مرغ چه امکاناتی می خواهد و به چه صورت است؟
    صدور پروانه برای تاسیس و بهره برداری واحدهای پرورش شترمرغ مولد و شتر مرغ گوشتی باتوجه به شرایط اقلیمی و تراکم واحدهای پرورش طیور و رعایت آسایش واحدهای پرورش طیور، به جز جزایر جنوب کشور و استان های گیلان، مازندران و گلستان (نواحی شمالی و مناطق بیابانی و نیمه خشک آق قلا، کلاله، علی آباد کتول، گنبد، مراوه تپه و گمیشان) با رعایت حداقل و حداکثر ظرفیت بلامانع است.
    مجوز برای مولد و پرواری آزاد است و وام ندارد.
  5. شرایط واردات دام زنده داشتی(اصلاح نژادی) چیست؟
    شرایط و ضوابط مربوطه در سایت مرکز اصلاح نژاد دام به نشانی www.abc.org.ir درج شده است.
  6. شرایط ایجاد دامداری های صنعتی چگونه می باشد؟
    ساخت دامداری ها از طریق معاونت بهبود تولیدات دامی استان مربوطه پیگیری می گردد.معاونت مذکور برای طی نمودن مراحل اداری و فنی متقاضیان را به سازمان نظام مهندسی استان معرفی می نماید.
  7. در حال حاضر در بخش دامپروری کدام کار به صرفه است؟در حال حاضر در بحث دام های سبک گوسفند داری و در بحث دام سنگین گاو داری به صرفه است. طیور پیشنهاد نمی شود چرا که هم ممنوع است و هم کسانی که متقاضی وام برای پیشرفت فیزیکی مرغداری باشند وامی به آن ها تعلق نمی گیرد.
  8. چگونگی نحوه در اختیار گرفتن ملکه های اصلاح شده ؟
    متقاضیان ملکه های اصلاح شده داخلی که عملکرد بالنسیه خوبی که در صفات مختلف اقتصادی داشته و موجب افزایش درآمد زنبورداران و کاهش هزینه های زنبورداری گردیده اند می توانند با کارشناسان مسئول حوزه طرح توسعه زنبورداری کشور در وزارت جهادکشاورزی و یا کارشناسان مسئول زنبورعسل دراستانهای اردبیل،اصفهان، خراسان رضوی،جنوب استان کرمان،فارس ، گیلان و گلستان ارتباط برقرار نمایند.
  9. چگونگی مبادرت به فعالیت پرورش زنبورعسل (فرآیند)؟
    برای شروع فعالیت زنبورداری (پرورش زنبور عسل) ابتدا باید اطلاعات کافی از آن کسب نمود به این منظور می توان به کتاب ها و سایت های معتبر و همچنین تشکل های زنبورداری (تعاونی ها و اتحادیه های زنبورداری در شهرستان ها واستان ها) مراجعه و اطلاعات لازم را از آن ها کسب نمود . سپس با توجه به آگاهی از نحوه انجام فعالیت پرورش و نگهداری زنبورعسل و الزامات آن ، نسبت به تهیه چند کندوی زنبورعسل اقدام نمود.
  10. تسهیلاتی که وزارت جهادکشاورزی برای انجام فعالیت زنبورداری (پرورش زنبورعسل) ارائه می کند؟
    وزارت جهادکشاورزی برای شروع فعالیت زنبورداری هیچگونه تسهیلاتی ارائه نمی نماید ولی تسهیلات در نظر گرفته برای ادامه و توسعه فعالیت پرورش زنبورعسل از طریق عضویت در تشکل های زنبورداری واقع درشهرستان محل فعالیت زنبوردار (تعاونی های زنبورداری) و از طریق هماهنگی با اتحادیه سراسری زنبورداران کشور و صندوق توسعه زنبورداری کشور قابل حصول می باشد.
  11. پرورش شتر مرغ
    صدور پروانه برای تاسیس و بهره برداری واحدهای پرورش شترمرغ مولد وشتر مرغ گوشتی با توجه به شرایط اقلیمی و تراکم واحدهای پرورش طیور و رعایت آسایش واحدهای پرورش طیور، به جز جزایر جنوب کشور و استان های گیلان، مازندران و گلستان ( بجز نواحی شمالی و مناطق بیابانی و نیمه خشک آق قلا، کلاله، علی آباد کتول، گنبد، مراوه تپه و گمیشان) با رعایت حداقل و حداکثر ظرفیت بلامانع است.
    ظرفیت های بیش از سقف ظرفیت اعلام شده  با بررسی و تایید دفتر طیور امکان پذیر است.
    مجوز برای پرورش شترمرغ مولد و پرواری آزاد است و وام ندارد.
    برای ایجاد واحد پرورش شترمرغ مولد از ۱۰۰ قطعه تا ۳۰۰ قطعه امور دام استان و از تعداد بالاتر دفتر طیور در وزارت خانه
    هزینه های ساخت و سرمایه گذاری هر قطعه مولد حدود ۸ میلیون تومان
    هزینه ساخت و سرمایه گذاری هر قطعه برای پرواری ۱۳۰۰ میلون تومان
    
    برای ایجاد پرورش شتر مرغ پرواری از ۳۰۰ تا ۶۰۰ قطعه امور دام استان و از تعداد ششصدقطعه به بالا دفتر طیور وزارتخانه
    حداقل ظرفیت ۲۰۰ قطعه برای شترمرغ پرواری
    حداکثر ظرفیت ۶۰۰ قطعه برای شترمرغ پرواری
    زمین هم به ازای هر قطعه شترمرغ ۵۲.۵ متر
    *توجه: احداث واحد پرورش شترمرغ مولد در مناطق سردسیر توصیه نمی شود.
    **مجوز تحت عنوان مجتمع شتر مرغ نیز صادر نمی شود.
  12. به منظور ورود به عرصه تولید در زمینه پرورش انواع دام چگونه اقدام نماییم؟
    برنامه ها و سیاست های کلان و اجرایی وزارتخانه در این ارتباط به سازمان جهاد کشاورزی استان ها ابلاغ شده و به طور مشخص می توانید به معاونت بهبود تولیدات دامی در سازمان جهاد کشاورزی استان و یا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه نمایید. در ضمن تشکیلات شیلات در استان و شهرستان تبیین کننده سیاست های کاری و اشتغالزایی در زمینه شیلات می باشد.
  13. به چه دام هایی وام اشتغال فراگیر تعلق می گیرد؟
    گاوداری اصیل. گاومیش. گوسفند داشتی وام تعلق می گیرد. مرغ و بوقلمون وام ندارد اما دامدارانی که دام هایی با تعداد کم دارند می توانند با دردست داشتن مدارکی از جمله دفترچه تعاونی روستایی و پروانه ساخت دامداری سنتی به استان مراجعه کرده و پس از معرفی به استان وام را دریافت نمایند.
  14. برای دریافت مجوز واردات گوشت قرمز چه مراحلی را باید طی کرد؟
    کلیه موضوعات مربوط به واردات گوشت در معاونت بازرگانی وزارت متبوع مدیریت می گردد.
  15. اگر کسی وام دامپروری گرفته باشد و وام ها عقب ماندگی داشته باشد برای اینکه تخفیفی در اقساط آنها صورت پذیرد باید چه کنند؟
    فرد متقاضی باید مسئله پیش آمده را با سازمان جهادکشاورزی همان استان یا جایی که برای وام معرفی کرده است در میان گذاشته و ایشان را به بانک عامل معرفی نماید. اگر بانک صلاح بداند جهت امحال اقساط ایشان را در اقساط دیگر تقسیم می کند. شایان ذکر است حضور مراجعین جهت امحال اقساط در وزارتخانه جهت اخذ نامه و سفارش نامه بی مورد است و در این مورد به دلیل حضور سازمان جهادکشاورزی استان ها به عنوان نماینده های وزارت متبوع برای خدمت رسانی به مردم شریف از پاسخ مجدد در این رابطه معذور است.
  16. آیا واردات دام زنده آزاد است؟ بله.در مورد دام زنده کشتاری با معاونت بازرگانی هماهنگ شود.در مورد دام داشتی(اصلاح نژادی) به مرکز اصلاح نژاد دام کشور مراجعه گردد.ضوابط بهداشتی واردات از طریق سازمان دامپزشکی کشور پیگیری گردد.آیا صادرات دام زنده آزاد می باشد؟در حال حاضر خیر ولی بسته به بخشنامه های صادر شده در طول سال متغیر است.
  17. وام های اعطایی به دامداران و روستاییان در قالب اشتغال فراگیر به چه صورت می باشد؟
    طبق توافق بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و بانک کشاورزی، با هماهنگی دو نهاد اجرایی در صورتی که حائز شرایط باشند به بانک معرفی شده و وام دریافت می کنند.
  18. فاصه استقرار پرندگان زینتی تا خط راه آهن
    ۲۰۰ متر
  19. صدور مجوزها وپروانه های امور دامپروری روستایی چگونه می باشد؟
    مراجعه به جهاد کشاورزی شهرستانها مربوطه
  20. صدور پروانه های صنعتی برای طرح های دامداری چگونه می باشد؟
    مراجعه به نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
  21. درخواست تسهیلات بانکی در بخش امور دامپروری به بهره برداران چگونه می باشد؟
    پس از اخذ مجوز های لازم ،اعتبارات مختلفی از جمله ثابت و در گردش،جهت ساخت و احداث و خرید دام تخصیص می یابد.
  22. رای انتقال ( تغییر نام ) پروانه چه استعلام هایی باید انجام شود ؟
    استعلام از اداره حقوقی سازمان جهاد کشاورزی استان و نظام دامپزشکی استان
  23. برای انتقال ( تغییر نام ) پروانه تاسیس حداقل چند در صد پیشرفت فیزیکی نیاز است ؟
    حداقل ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی
  24. آیا با دارا بودن پروانه موافقت اصولی می توان پروانه را انتقال داد ؟
    خیر، باید پروانه تاسیس یا بهره برداری یا نوسازی و بهسازی را اخذ کرده باشد.
Skip to content