مدیریت شهرستان کنارک

نام و نام خانوادگی: عیسی قاضی

رشته تحصیلی: مدیریت دولتی-مدیریت نیروی انسانی

مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد

تلفن مستقیم: 05437182170

آدرس پست الکترونیکی: ghazi_eisa@yahoo.com

موقعیت جغرافیایی و زیست محیطی شهرستان کنارک:

شهرستان کنارک در نقشه  از شمال به شهرستان نیکشهر، از جنوب به دریای عمان ،از شرق به شهرستان چابهار ازغرب به استان هرمزگان محدود می شود. مساحت این شهرستان  8969 کیلومتر مربع  و مسافت تا تهران 1793 کیلومتر می باشد. شهرستان کنارک  با 98212 نفر جمعیت دارای دو شهر زرآباد و کنارک ، 2 بخش و  4 دهستان می باشد و مردم به زبان بلوچی با گویش مکرانی صحبت می کنند

شهرستان کنارک دارای آب هوای گرم و مرطوب می باشد . هوای آن در اوج تابستان به دلیل وزش بادهای موسمی مونسون معتدل می باشد . این منطقه گرم ترین نقطه کشور در زمستان می باشد. این شهرستان دارای رشته کوه های گل فشان ، کوه گوردیم و  کوههای مینیاتوری می باشد. همچنین رورخانه های  کهیر ، راپچ کاریانی ، بندینی و سرگان از مهمترین منابع آبی این شهرستان بشمار می رود.

پیشینه تاریخی شهرستان کنارک:

وجه تسمیه کنارک بر اساس آنچه سرزبان هاست به خاطر فراوانی درخت کناری است که در این محل وجود داشته است- این شهرستان در سال 1384 ازشهرستان چابهار جدا گردید .

محصولات کشاورزی شهرستان کنارک:

محصولات کشاورزی این شهرستان شامل گواوا،چیکو، پاپایا(خربزه درختی)، موز، کنار، انبه، زیتون محلی، بیدام و همچنین محصولات خارج ازفصل مثل هندوانهو انواع صیفی جات می باشد.

اقوام و آداب رسوم شهرستان کنارک:

با عنایت به موقعیت تجاری صنعتی و شرایط اقلیمی منطقه عمده طوایف (سنی مذهب) بلوچ آریای و مهاجرینی از سایر نقاط استان و کشور در شهرستان کنارک با صفا و صمیمیت درکنار یکدیگر زندگی می کنند. عید نوروز بیشتر در نقاط شهری جشن گرفته می شود  اما در روز عید سعید فطر مردم لباس نو می پوشند و پس از 30 روز روزه داربودن در محلهایی به نام (عیدگاه) جمع می شوند و نماز عید فطر بر پا می دارند و همچنین  فطریه می دهند. سپس به خانه اقوام و خویشان می روند و عید را تبریک می گویند. در روز عید قربان نیز مانند عید فطر، نماز عید را در محل عیدگاه بر پا می دارند و سپس قربانی (معمولآ شتریا بز) را ذبح کرده و گوشت آن بین فقراو مستمندان تقسیم می شود. در این روز به خانه اقوام وآشنایان می روندو حلالیت می طلبند.مراسم دید وبازدید این عید تا سه روز ادامه دارد.

خوراک در شهرستان شهرستان کنارک:

بتوماش (ترکیب برنج و ماش)- شودوده(خرمای سرخ شده با بادام وکنجد)- ماشینگ(سوپ ماش)- کیش (مغز درخت خرما)- دلگ(برنج)- ناروش(خورشت ماهی)- بریانی(مانند استانبولی با ادویه تند)- انباغ (مرغ و شنبلیله)- شیلانچ(کشک)- حواری(برنج وماهی تند)-حمیر(مانند نان تافتون)- تی موش(نان نازک تراز لواش،فطیر)-نان تنوری روغنی- نان روغنی روی تابه-کوفتا لازم به ذکر است اصلی ترین خوراک مردم شهرستان کنارک ماهی می باشد که به صورت صید روزانه مصرف می شود.

شرح وظایف اداره/ مدیریت:

1- نظارت و ارزشیابی برنامه‌ها، طرح‌ها، فعالیت‌ها و اقدامات ‌به منظور سنجش میزان کارآیی و اثربخشی آن‌ها

2- تامین و توزیع نهادهای کشاورزی نظیر کود ، سم ، بذر ، نهال ، ماشین آلات کشاورزی ، ارایه خدمات فنی مورد نیاز کشاورزان و انجام عملیات بازرگانی مورد نیاز

3- اجرای قوانین و مقررات مربوط به اصلاحات ارضی و رفع اشتباهات ناشی از واگذاری و حل اختلافات موجود در این زمینه .
4- انجام بررسی‌ها و اقدامات لازم به منظور برنامه‌ریزی تولید و تأمین نیاز کشور
به محصولات و‌فرآورده‌های کشاورزی و دامی و توسعه صادرات
5 ـ انجام هرگونه مطالعه و اقدامات اجرایی و نظارتی به منظور استفاده بهینه از آب و خاک و بکار بردن تکنولوژی جدید در چارچوب اهداف و ماموریت های وزارتخانه .
6 ـ انجام معاملات و بررسیهای مربوط به آب و خاک داخل مزرعه شامل قطعه بندی ، تسطیح اراضی ، اصلاح و مرمت شبکه های زهکشی سنتی ، ایجاد شبکه های آبیاری فرعی ، احداث راه های بین مزارع ، تامین پوشش انهار سنتی ، کانالهای آبرسانی و اصلاح سردهنه های آبگیری .
7 ـ افزایش راندمان آبیاری در مزرعه از طریق انتخاب و بکارگیری صحیح طرحهای بهبود و تغییر روشهای آبیاری و فراهم آوردن امکانات لازم در این موارد .
8 ـ بررسی و انجام مطالعات لازم به منظور طراحی و اجرای طرحهای کوچک توسعه آب پس از کسب مجوز لازم از وزارت نیرو .

9- انجام امور مربوط به مکاتبات و پیگیری ارجاعیالت ریاست سازمان

10- برقراری ارتباط و ایجاد هماهنگی بین ادارات تابعه

11- برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم به منظور تشکیل جلسات و برگزاری همایش های سازمان

12- تهیه و تنظیم گزارش فعالیت های مدیریت به منظور انعکاس

13- انجام اقدامات لازم به منظور اطلاع رسانی مناسب به مراجعان در راستای طرح تکریم ارباب رجوع

14- انعکاس مشکلات و مسائل مدیریت شهرستان به بخش های مختلف سازمان

Skip to content