مدیریت شهرستان سیب و سوران


موقعیت جغرافیایی و زیست محیطی شهرستان سیب سوران:

شهرستان سیب و سوران با وسعت 6780 کیلومتر مربع معادل 6.3 درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده است. شهرستان سیب و سوران از شمال به سراوان و از جنوب به مهرستان و از شرق به سراوان و پاکستان و از غرب به خاش منتهی می شود. مختصات جغرافیایی شهرستان سیب و سوران در نقشه 62 درجه و 5 دقیقه طول شرقی و 27 درجه و 14 دقیقه عرض شمالی می باشد.  این شهرستان با 85095 نفر جمعیت دارای دو مرکز شهری شامل سوران و هیدوچ و  چهار دهستان (پسکوه، سیب و سوران، هیدوچ و کنت)  می باشد.  مسافت این شهرستان تا تهران 1950 کیلومتر  و ارتفاع آن از سطح دریا 1131 متر می باشد. آب و هوای شهرستان سیب و سوران گرم و خشک می باشد و میانگین بارش سالانه در این شهرستان حدود105.7 میلی متر است.

از مهمترین مناطق کوهستانی می توان به دامنه جنوبی کوه بیرک که در شهرستان سیب و سوران واقع است و نیز بخش هیدوچ اشاره نمود که منطقه ای کوهستانی است. رودخانه ماشکید در 8 کیلومتری شرق کوهک از مرز خارج شده و به کشور پاکستان وارد میشود. شاخههای اصلی این رودخانه عبارتند از سیمیش، روتک و ماشکید که شاخه های ماشکید و روتک در آبادی شهرستان سیب و سوران نقش مهمی دارند.

محصولات کشاورزی شهرستان سیب و سوران:

سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی شهرستان سیب و سوران بالغ بر 10 هزار هکتار است از این مقدار 45 درصد به کشت باغات و 55 درصد به زراعت های سالانه اختصاص دارد. عمده ترین محصول باغی شهرستان، خرما می باشد با تولید سالانه 21 هزار تن که 81 درصد آن از نوع مضافتی بعنوان مرغوبترین خرمای کشور است. محصولات عمده زراعی شهرستان یونجه، جو ، گندم و ذرت میباشد.

پیشینه تاریخی شهرستان سیب و سوران:

شهرستان سیب و سوران همچنان که از ترکیب نام آن پیدا است از دو منطقه بنام روستای سیب و شهر سوران تشکیل شده است که قدیمیترین بافت شهرستان می باشد و قدمت روستای سیب به اواسط دوره صفویه بر می گردد. این منطقه به استناد آثار تاریخی و باستانی فراوانی که وجود دارند بعنوان یکی از کهن ترین مناطق زیستی محسوب میشود.  آثار باستانی این شهرستان نظیر قبرستان قدیمی سیب ، میل مارو، پیر کهور و کله برزاد به قبل از اسلام برمیگردد. قلعه خشتی و گلی روستای سیب با ارتفاع 30 متر بلند ترین بنای خشتی و گلی ایران و جهان میباشد. دو قلعه کنت و هیدوچ واقع در بخش هیدوچ نیز  از بناهای مهم تاریخی این شهرستان محسوب می شوند.

اقوام و آداب و رسوم شهرستان سیب و سوران:

از آداب و رسوم مردم ساکن شهرستان سیب و سوران می توان به  میهمان نوازی یا همان پناه دادن، حشر و مدد و بجار اشاره نمود. بجار مراسمی است که با هدف کمک به زوج های جوان، کلیه بستگان و آشنایان کمک های نقدی خود را برای تشکیل زندگی جدید به خانواده داماد تقدیم میکنند.

 خوراک در شهرستان سیب و سوران:

از انواع غذاهای رایج شهرستان سیب و سوران میتوان به تنورچه، تباهگ یا تباهه، انواع آش ها ، خورشت ها و نانهای محلی اشاره کرد.


Skip to content