توافق نامه ارایه خدمات داده های مکانی بخش کشاورزی

بیانیه توافق سطح خدمت

 ارایه خدمات داده های مکانی بخش کشاورزی ( شماره خدمت ۱۳۰۲۲۵۱۹۰۰۰)

 

مقدمه:
با توسعه روزافزون فناوری اطلاعات مکانی و کاربرد گسترده آن در عرصه ­های مختلف از جمله بخش کشاورزی، وزارت جهادکشاورزی با هدف توسعه کاربرد و به کارگیری از علوم و فناوری­های نوین در مدیریت، ساماندهی و بهره برداری از داده ­ها و اطلاعات مکانی بخش کشاورزی، اقدام به ” ایجاد پایگاه اطلاعات مکانی وزارت جهادکشاورزی” نموده است تا از طریق ارتباط با واحدهای سازمانی تابعه و کاربران شبکه اطلاعاتی واحد مستقر گردد و حسب مورد از طریق نرم­ افزارها و برنامه­ های کاربردی تحت وب (WEB) ، هر یک از کاربران با رعایت ملاحظات امنیتی و به فرا خور حدود وظایف و دسترسی­ های تعیین شده بتوانند نسبت به تولید اطلاعات و نقشه ها، ویرایش و به هنگام سازی آنها اقدام و یا از نتایج و تحلیل­ های اطلاعاتی بهره ­مند گردند.

هدف:

هدف از این توافقنامه سطح خدمت به شرح ذیل می­باشد:

–          ساماندهی و مدیریت یکپارچه داده ها و اطلاعات مکانی از طریق رعایت ضوابط و استانداردهای مرتبط

–          دستیابی به آخرین اطلاعات عمومی و اختصاصی مکان محور بخش کشاورزی و استفاده کارا در مدیریت و پروژه-های اجرا یی

–          توسعه کاربرد علوم مکانی از طریق ایجاد محیطی ساده و کاربر پسند

–          جلوگیری از موازی کاری و طراحی سامانه¬های مشابه

مسئولیت­

 وزارت جهادکشاورزی موافقت می­نماید که خدمت مورد نظر را ارائه نماید :

–       دسترسی به پایگاه داده در بستر شبکه اینترانت و اینترنت

–       مشاهده لایه­ های اطلاعاتی عمومی و تخصصی در حوزه کشاورزی از قبیل: نقشه­ های کاربری و پوشش اراضی، کاداستر اراضی کشاورزی، واحدهای بهره برداری کشاورزی و ….

–       مشاهده تصاویر ماهواره­ای و عکس­های هوایی مختلف در پس زمینه و بررسی تغییرات در مقاطع زمانی مختلف

–       آگاهی از اطلاعات توصیفی مربوط به یک مکان خاص مانند نام مالک، نام بهره بردار، نوع محصول، نوع منبع آبی و… از نقشه کاداستر اراضی کشاورزی و یا نوع پوشش و کاربری زمین

–       ارائه گزارشات مدیریتی در قالب نمودار

تعهدات متقابل خدمت­ گیرنده و وزارت جهادکشاورزی

در طراحی پایگاه اطلاعات مکانی با توجه به تفاوت میزان دانش و آگاهی کاربران، امکان بهره ­برداری از پایگاه در دو سطح، برای کاربران حرفه­ای و کاربران مبتدی پیش بینی گردیده است. کاربران حرفه­ ای از طریق اتصال به پایگاه اطلاعات و استفاده از نرم افزارهای تخصصی متداول مانند  Arc GIS Desktop ، Quantum GIS , … و کاربران مبتدی از طریق دسترسی به سامانه تحت وب (Web Application) قادر به بهره مندی از ابزارها، خدمات و لایه­ های مکانی مختلف مانند نقشه­ ها و تصاویر ماهواره ­ای می­باشند.

در این سامانه سطوح دسترسی کاربران متناسب با طبقه بندی اطلاعات ( عمومی، محرمانه، … )، ساختار سازمانی، نقش و وظیفه محوله و مهمتر از همه موقعیت مکانی (پهنه) تعیین شده است، لذا هرکاربر قادر خواهد بود به پهنه یا پهنه­ های مورد نظر دسترسی داشته و تنها در این ناحیه اقدام به تولید، ویرایش یا مشاهده اطلاعات نماید.

هزینه­ها و پرداخت­ها:

از آنجاییکه ستاد وزارت جهادکشاورزی دستگاه حاکمیتی بوده لذا خدمات ارائه شده بیشتر جنبه کنترلی و نظارتی داشته و تعرفه خاصی در نظر گرفته نشده است. و از مهمترین خدمات الکترونیکی که از طریق سامانه های وزارت جهادکشاورزی صورت می پذیرید در صفحه نسخت پرتال قابل دسترس عموم قرار گرفته است.

دوره عملکرد

این خدمت همیشه و در تمام ایام سال و بصورت برخط در اختیار متقاضی می­باشد.

خاتمه توافقنامه

در صورتیکه وزارت جهادکشاورزی تشخیص ارائه این خدمت بر اساس قوانین و بخشنامه­ های جدید، متوقف گردد، این موضوع از طریق رسانه­ های رسمی این وزارتخانه اطلاع ­رسانی خواهد شد.

Skip to content